Start Programu Aktywny Rodzic

 

 

Aktywny Rodzic to rządowy program wsparcia dla rodziców dzieci do lat 3. Ma ułatwić rodzicom i opiekunom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem i aktywnością zawodową. Obowiązuje od 1 października 2024 r.

W ramach programu Aktywny Rodzic zostały wprowadzone trzy nowe świadczenia:

  • aktywni rodzice w pracy
  • aktywnie w żłobku (zastępuje dofinansowanie do żłobka)
  • aktywnie w domu (zastępuje rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO))

Wnioski o nowe świadczenia można składać do ZUS od 1 października 2024 r. tylko elektronicznie przez:

    • bankowość elektroniczną,
    • portal Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
    • aplikację mobilną mZUS
    • platformę PUE ZUS

Jak złożyć wniosek?

  • Zaloguj się do Systemu Bankowości Internetowej, wybierz z menu PROGRAM 300/800 +, następnie opcję Złóż wniosek o świadczenie Aktywny Rodzic i wypełnij wniosek o odpowiednie świadczenie zgodnie z dalszymi wskazówkami.

  • Wniosek zostanie zarejestrowany w systemie Emp@tia. Następnie na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymasz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) wniosku.
  • Wysłany wniosek można pobrać w formie PDF tylko raz, od razu po jego wysłaniu, w ramach tej samej sesji logowania.

  • Po przesłaniu wniosku, w bankowości internetowej status wniosku możesz sprawdzić wybierając z menu PROGRAM 300/800 +, następnie Zobacz status złożonego wniosku i dalej Lista Twoich wniosków. Prezentowane statusy to:

    • Przetwarzany- trwa przesyłanie wniosku do systemu Emp@tia.
    • Dostarczony– wniosek został przesłany do systemu Emp@tia.
    • Błąd dostarczenia– wniosek nie został dostarczony do systemu Emp@tia, należy go złożyć ponownie.

Więcej informacji na stronie Program Aktywny Rodzic