Start Programu Aktywny Rodzic
Aktywny Rodzic to rządowy program wsparcia dla rodziców dzieci do lat 3. Ma ułatwić rodzicom i opiekunom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem i aktywnością zawodową. Obowiązuje od 1 października 2024 r.
W ramach programu Aktywny Rodzic zostały wprowadzone trzy nowe świadczenia:
- aktywni rodzice w pracy
- aktywnie w żłobku (zastępuje dofinansowanie do żłobka)
- aktywnie w domu (zastępuje rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO))
Wnioski o nowe świadczenia można składać do ZUS od 1 października 2024 r. tylko elektronicznie przez:
- bankowość elektroniczną,
- portal Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
- aplikację mobilną mZUS
- platformę PUE ZUS
Jak złożyć wniosek?
-
Zaloguj się do Systemu Bankowości Internetowej, wybierz z menu PROGRAM 300/800 +, następnie opcję Złóż wniosek o świadczenie Aktywny Rodzic i wypełnij wniosek o odpowiednie świadczenie zgodnie z dalszymi wskazówkami.
- Wniosek zostanie zarejestrowany w systemie Emp@tia. Następnie na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymasz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) wniosku.
-
Wysłany wniosek można pobrać w formie PDF tylko raz, od razu po jego wysłaniu, w ramach tej samej sesji logowania.
-
Po przesłaniu wniosku, w bankowości internetowej status wniosku możesz sprawdzić wybierając z menu PROGRAM 300/800 +, następnie Zobacz status złożonego wniosku i dalej Lista Twoich wniosków. Prezentowane statusy to:
- Przetwarzany- trwa przesyłanie wniosku do systemu Emp@tia.
- Dostarczony– wniosek został przesłany do systemu Emp@tia.
- Błąd dostarczenia– wniosek nie został dostarczony do systemu Emp@tia, należy go złożyć ponownie.
Więcej informacji na stronie Program Aktywny Rodzic