Aktualne zagrożenia


Ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby telefonujące wyłudzają dane poufne takie jak loginy i hasła do bankowości elektronicznej, kody PIN, kody SMS oraz dane do kart płatniczych.

Jednym ze schematów postępowań przestępców jest poinformowanie rozmówcy o wystąpieniu podejrzanych transakcji na rachunku bankowym i propozycji wdrożenia zabezpieczenia poprzez zainstalowanie na telefonie rozmówcy oprogramowania. Celem aplikacji ma być poprawa bezpieczeństwa, a w rzeczywistości jest wyłudzeniem danych. Dla uwiarygodnienia swoich słów podają się za pracowników IT lub bezpieczeństwa. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, która powoduje, że podczas rozmowy wyświetlany jest numer placówki Banku Spółdzielczego w Brodnicy lub zaufanego pracownika Banku!
Celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!

Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie prosi Cię o podanie loginu, haseł dostępu, kodów PIN, kodów SMS, danych karty płatniczej lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji. W rozmowie telefonicznej nigdy nie prosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.

W przypadku, gdy:
· odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku, który próbuje pozyskać dane do rachunku lub dane karty płatniczej,
· rozmówca nakłania cię do zainstalowania aplikacji na Twoim telefonie komórkowym, nakazuje kliknąć na link wysłany na Twój adres e-mail,
· masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
· podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, 

niezwłocznie skontaktuj się z bankiem!

Szanowni Państwo,
ostrzegamy przed próbami oszustw, które pojawiają się wciąż w serwisach OLX oraz Vinted tj. polegających na rozsyłaniu wiadomości, w których przestępcy podszywają się m.in. pod:
- kupujących zainteresowanych Twoim ogłoszeniem,
- pracowników serwisu aukcyjnego.

W fałszywych e-mailach oszuści podają nieprawdziwy sposób na odebranie pieniędzy od kupującego oraz proszą o dane kontaktowe, dane osobiste lub dane logowania do bankowości internetowej.
Wiadomości te mogą zawierać ponadto linki do złośliwych stron lub posiadać zainfekowane załączniki. Kliknięcie w linki, które się w nich znajdują może spowodować, że utracisz pieniądze, które masz na koncie.

Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:

- nie otwieraj podejrzanych linków i załączników i nie spełniaj żadnych próśb zawartych w takich wiadomościach,
- czytaj treść wiadomości SMS lub powiadomień PUSH, które otrzymujesz w celu autoryzacji operacji,
- miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kupujących od Ciebie,
- rozliczaj się bezpośrednio przez portal OLX/Vinted; Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. przez e-mail w celu sfinalizowania transakcji innym, szybszym sposobem,
- oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę www; Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce internetowej.

Zasady bezpiecznego używania systemu bankowości elektronicznej

Szczegóły

Jak działają przestępcy?

Szczegóły

Rekomendacje bezpieczeństwa

Szczegóły

Filmy "Bankowcy dla Edukacji"

Seria filmów poruszających ważne kweste bezpieczeństwa

Zobacz filmy


...

Potrzebujesz pomocy?

56 491 31 51